berättarteknik

Berättarteknik med Ridley Scott

Regissören Ridley Scott imponerar med sin berättarteknik i senaste filmen The Last Duel.

Den brittiske filmregissören Ridley Scott är mannen bakom moderna klassiker som Alien, Blade Runner, Gladiator och Black Hawk Down. Jag gissar att de flesta filmälskare har något av Scotts verk på sin tio i topp-lista. För mig är det Thelma & Louise, en suverän roadmovie om kvinnlig vänskap, lika bra idag som när den gjordes för 30 år sedan.

Det tidlösa i Ridley Scotts filmer blir ännu tydligare när man ser om Alien. En över 40 år gammal science fiction som trots teknikens snabba utveckling fortfarande är ett mästerverk. Den enda ”missen” Ridley Scott gjorde var rökningen inomhus. Men vem hade kunnat gissa att det skulle bli så otänkbart?

Människans villkor

Min tanke är att Ridley Scotts filmer blir tidlösa klassiker för att han är en så god historieberättare. Oavsett om dramat utspelar sig i yttre rymden eller i Sherwoodskogen (Scott har även regisserat en av alla Robin Hood-filmer) är det människans villkor och mänskliga relationer som intresserar honom.

Men han är också en mästare i berättarteknik. Det slår mig när jag ser Scotts senaste film, The Last Duel, som utspelar sig i ett medeltida Frankrike. Riddaren Jean de Carrouges (Matt Damon) utmanar sin före detta vän och vapenbroder Jaques Le Gris (Adam Driver) på duell efter att Carrouges fru Marguerite (Jodie Comer) anklagar den senare för våldtäkt. Ett till synes enkelt triangeldrama, om än på liv och död.

Men i filmen berättas samma historia tre gånger. Först får vi Carrouges perspektiv och han framstår som ”the good guy”. En modig krigare, lojal med kungen, och en kärleksfull make. Sedan får vi Le Gris perspektiv och vår uppfattning om Carrouges förändras. Slutligen kommer Marguerite med ”sanningen”.

Utsökt berättarteknik

The Last Duel baseras på en roman av Eric Jager och filmen har många spår av ett litterärt berättande. Som skrivande människa blir jag helt uppspelt när Ridley Scott så skickligt kan filma samma scen på tre olika sätt. Förutsättningarna, miljön och händelseutvecklingen är densamma, men med små skiftningar i dialog och kroppsspråk blir berättelsen ändå en helt annan. Det är ett utsökt hantverk från både regissör och skådespelare där magin uppstår mellan raderna.

Som i flera andra av Ridley Scotts filmer, däribland Thelma & Louise och G.I. Jane, finns ett feministiskt tema i The Last Duel. Marguerite riskerar livet när hon berättar om våldtäkten men ändå är det mellan männen den offentliga striden står. I delar av världen betraktas kvinnan fortfarande som mannens egendom och även i ett land som Sverige har rättsväsendet problem med att värna kvinnans rätt att själv bestämma över sin kropp.

Men även om det är sympatiskt att Ridley Scott ännu en gång väljer att vara lojal med kvinnans perspektiv, så är det ändå hans berättarteknik som imponerar mest. Alla som skriver borde se The Last Duel för inspiration och tankeställare.

Du kanske också är nyfiken på Serier på Netflix som lär oss något om att skriva.

1 reaktion på ”Berättarteknik med Ridley Scott”

  1. Leif Strandberg

    Aha, det är samma regissör till Thelma & Louise, Alien och Robin Hood (den med Russel Crowe). Ja, där ser man. Å britt är han. Det är nåt speciellt med det brittiska filmberättandet. Ta bara en serie som ”Vera”, som går nu på SVT. Väldigt bra.
    Det kanske är en bra idé att tänka sin berättelse med hjälp av manusteknik?

    Jag fick även en udda association från Ridley Scott till den västerbottniska humorgruppen Klungan. I ett avsnitt av ”Ingen bor i skogen” frågar Jens Persson om Danne Hansson från Halkrisk; Halvkriminellas Rätt i Samhället – Kamratföreningen, ska med till Colloseum och se Russel Crowe med bar överkropp? Men Danne kan inte ansluta till Gladiator och hemmabiokvällen. Morsan hans förbjöd ju allt videovåld.
    Kolla 54 sekunder
    https://www.youtube.com/watch?v=_xmQ2li2YT0

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *