Ljud påverkar oss människor på djupet, därför är det viktigt att inte glömma berättelsens ljud när man skriver.
Det sägs att hörseln är det sista sinnet som lämnar oss när vi ligger för döden, hur man nu kan veta det. Vi uppmuntras i alla fall att fortsätta prata med våra anhöriga långt efter att de slutat svara eller söka vår blick.
Om du någon gång har svimmat kanske du minns att du kunde höra ljud även efter att det svartnade för ögonen.
Vi kan uppleva att vi befinner oss i tystnad men det blir egentligen aldrig helt tyst. Hjärnan är bara väldigt bra på att sortera bort ljud som är välkända eller oviktiga. Prova att blunda och lyssna. Hur många ljud kan du hitta om du letar efter dem?
Påträngande ljud
Ljud blir besvärliga när hjärnan inte lyckas sortera bort dem. När vi väl blir medvetna om och störda av ett ljud är det väldigt svårt att placera det i bakgrunden igen. Snarkningar är kanske det tydligaste exemplet. Och grannar med dålig musiksmak.
Ljud som är främmande blir genast mer påträngande. I vårt eget hem är elementens sus och kylskåpets surr så välbekanta att vi inte hör. Men när vi ska sova över hos någon annan kan minsta knäppande hålla oss vakna.
På universitet och andra platser där det bedrivs forskning har det byggts helt ljudisolerade rum. Det kan låta lockande att få vila öronen men människan klarar bara kortare stunder i en sådan miljö. Rekorden i de här rummen brukar ligga på under timmen. Det som händer är att vi i brist på andra ljud hör våra egna kroppar och till slut börjar vi hallucinera. Vi blir helt enkelt tokiga utan ljud.
Det finns ljud som påverkar oss rent fysiskt. Tänk på vad som händer i dig när du hör ett spädbarn gråta eller att någon kräks. Musik har ofta kraften att förändra vår sinnesstämning eller få oss att minnas saker vi trodde att vi glömt.
Välplacerade ljud
Trots att ljud är så viktiga för oss på alla plan är det lätt hänt att glömma berättelsens ljud. Vi är så inriktade på synen när vi ska återge en händelse eller en fantasi. Det är synd, för ett välplacerat ljud kan göra under för en scen.
Kan det vara så att de som skriver manus i skräckgenren är bättre än andra på berättelsens ljud? Ibland är det ljuden som blir allra mest gastkramande i dessa historier. I skräckfilmen A Quiet Place har man dragit det till sin spets och minsta ljud lockar till sig monstren.
Som skribent kan det vara idé att öva upp sin förmåga att lägga märke till ljud och sätta ord på dem. Prova när du är i en ny miljö med främmande ljud att göra några anteckningar som beskriver dem. Hittar du ljud som skulle kunna höja intensiteten i en scen, eller ge den en djupare mening?
Mer om varför det är viktigt att höra och se som skribent hittar du i 24 tankar om skrivandets hantverk.
Spännande med ljud och hur skildra med ord? Går att fundera på. Något annat är lukt. När jag jobbade på Algots på 70-talet möttes man på väg in på morgonen av en alldeles speciell lukt av tyg, färg och fukt. Har många gånger funderat på hur beskriva den lukten så att andra också kan förnimma den. Jag kan än idag känna den i näsan eller om det är i huvudet. Och alla lukter och dofter i naturen både behagliga och mer illaluktande.
Nej, visst är det svårt att beskriva ljud. Kul att du tar upp det där med lukt. Det är ju på många sätt ännu mer intimt förknippat med våra känslor och minnen.
Jag vaknade upp från narkos häromdagen (en njurstensoperation) och hörde sorlet från sköterskeexpeditionen, jag hörde inte alls vad de sa… men ljuden som nådde mig var underbara. Tänkte på vad Kristina Lugn en gång sa i en intervju i Svenska Dagbladet apropå att ”förstå” poesi: ”Jag önskar att jag kunde låta dig följa med till högmässan i Tierps sockenkyrka 1952. Det var där och då jag förstod språkets läkande kraft för en människa som inte fattar ett ord av vad som sägs.”(Kristina var 4 år 1952).
Tråkigt att du behövt genomgå en operation. Jag hoppas att konvalescensen går bra. Själv har jag aldrig varit sövd, men jag tror att jag kan föreställa mig att ljudet av röster kan vara underbart när man vaknar upp igen. På samma sätt som det kan vara fantastiskt när poesi talar till en så som Kristina Lugn verkar ha menat. Men för mig kan det ibland också bli en frustration i det där att man måste läsa ”utanför” förståelsen.
Som sagt: som Sonja ovan skrev om lukter . Och dofter. Oerhört starka om vi uppmärksammar dem mer. också kanske mer personliga och näraliggande. Många minnen bevaras i doftvärlden.
Själv har jag på eget förlag givit ut en hel liten bok med olika dofter, konstruerade och verkliga men alla likafullt tydliga. Det gäller bara att som sagt vara uppmärksam. Men de är likt ljuden svårbeskrivna med ord.
Om någon vill ha den kan jag skicka mot porto och liten hanteringskostnad. Jag har ett fåtal kvar.
Kul att du har fördjupat dig så mycket just i doftvärlden! Håller med om att de är svåra att beskriva med ord.