Så kan du hitta din romanidé och testa om den håller med hjälp av Story Engineering.
I boken Story Engineering argumenterar författaren Larry Brooks för att alla bra berättelser, utan undantag, har sex grundläggande beståndsdelar som samspelar i ett väloljat maskineri. Den aspirerande författare som börjar skriva på känn riskerar att misslyckas. I värsta fall blir berättelsen aldrig klar, i bästa fall kommer den att behöva många redigeringsrundor och nya utkast innan den fungerar.
Det handlar, enligt Brooks, inte i första hand om hur detaljerat du planerar din berättelse i förväg. Om du saknar den grundläggande förståelsen för hur en bra berättelse fungerar kommer inte planering att hjälpa. Och det finns gott om framgångsrika författare, däribland Stephen King, som bara sätter sig ner och skriver. Detta blir möjligt, enligt Brooks, för att King intuitivt och av erfarenhet vet precis hur en bra berättelse är uppbyggd.
Sex beståndsdelar
För en nybörjare finns det däremot all anledning att läsa på om romanskrivandets ingenjörskonst, menar Larry Brooks. De sex beståndsdelar han tar upp i Story Engineering är:
- Koncept
- Karaktär
- Tema
- Struktur
- Scener
- Berättarröst
Här fördjupar vi oss i den första beståndsdelen, koncept, som handlar om hur du gör för att hitta din romanidé. Eller snarare hur du hittar en romanidé som ”flyger”.
Enligt Brooks är ett koncept egentligen mycket mer än en idé, det är en idé ”på steroider”, och alla fungerande berättelser har ett bra koncept. Att skriva om en rövardotter är en idé. Att skriva om en rövardotter som blir vän med ärkerivalens son är ett koncept.
Ett koncept är en idé som har utvecklats till en punkt där det finns en historia att berätta.
Vad skulle hända om…?
Ett sätt att undersöka om du har ett bra koncept är att formulera det som en fråga: Vad skulle hända om…? En bra fråga kräver ett svar och svaret är din berättelse.
Undersök sedan om konceptet är originellt, eller åtminstone erbjuder en ny vinkel på välkända teman. Är det tilltalande? Samverkar det med berättelsens tema och karaktärer?
Viktigt är också att ditt koncept inspirerar till fler frågor av typen: Vad skulle hända om…? Vad skulle hända om rövardottern börjar träffa sin vän i smyg? Vad skulle hända om hennes pappa fick reda på det? Vad skulle hända om vännerna rymde tillsammans?
Larry Brooks menar att det här är ett av de viktigaste verktygen i skrivandets hantverk. Den ena frågan leder till den andra och till slut har du en hel kedja av frågor som leder dig till själva berättelsen. Den som tycker om verktyget kan till och med använda det för att utforska enskilda scener.
Skriv om det du brinner för
Men hur vet man då om ett koncept verkligen är tillräckligt bra? Enligt Larry Brooks kan man aldrig vara helt säker. Inte ens de som arbetar på förlagen kan vara helt säkra. Stephen Kings Carrie refuserades trettio gånger innan den gavs ut.
Det du kan göra för att öka chansen att träffa rätt är att skriva om det du brinner för att utforska och uttrycka. Det är bättre att skriva den typen av berättelser du själv tycker om att läsa än att försöka skriva det du tror kommer att sälja.
Lycka till med att hitta din romanidé!
Vill du ha mer skrivinspiration? Läs 24 tankar om skrivandets hantverk!
Gillar din fråga ”Vad skulle hända om?”. Det var väl så det började när det var dags att nedteckna Gamla Testamentet.
”Vad skulle hända om vi låter en vind svepa över mörkret, åsså låter vi någon vi kallar Gud säga: ’Varde ljus’. Man undrar ju vad som händer sen?”
”Jamen eller hur.”
Ja, frågan säger något om människans fantasi och föreställningsförmåga. Jag tänker alltid på en av barnens favoritböcker när de var små, Tove Janssons ”Hur gick det sen?” där den unga läsaren får frågan på varje uppslag: ”Vad tror du att det hände sen?”